Słuchaj nas online

Informacje | Kultura | Rozrywka | Nauka

CZY WARTO UCZYĆ DZIECI PROGRAMOWANIA?

Więcej od tego autora

Przeczytasz w: 2 minuty

 Sektor gospodarki cyfrowej rozwija się obecnie najszybciej na świecie, w tempie siedmiokrotnie wyższym niż średnia dla całej gospodarki. Zależy nam zatem by wczesne zainteresowanie dzieci i młodzieży kodowaniem przełożyło się na ilość specjalistów z tej dziedziny. Według Dokumentu Cyfrowa Agenda dla Europy wydanego w 2014 roku przez Komisję Europejską, już w roku 2020 na rynku europejskim może brakować 900 tys specjalistów ICT. 

Przewaga na rynku pracy nie dotyczy jednak wyłącznie branży ICT. Coraz więcej zawodów wymaga umiejętności pracy z kodem w zakresie takich zadań jak tworzenie i edycja prostych stron internetowych, aplikacji i blogów, obsługa sklepów internetowych itp.

Programowanie staje się zatem coraz bardziej istotną kompetencją, wkraczając powoli do katalogu umiejętności podstawowych – cyfrowa alfabetyzacja (ang. digital literacy) stawiana jest coraz częściej w jednym szeregu z takimi umiejętnościami jak czytanie pisanie i rachowanie. W świecie, w którym nie umiemy sobie już wyobrazić życia bez technologii, trudno odmówić tym porównaniom sensu.

Dzieci, które uczono podstaw informatyki z naciskiem na myślenie algorytmiczne i konstrukcje logiczne, rozwijają całą gamę umiejętności szkolnych i społecznych. Zauważalne postępy notuje się w takich obszarach jak pamięć wzrokowa, zdolności poznawcze i umiejętności językowe. Poprawie ulegają także zdolności metapoznawcze – uczniowie lepiej wiedzą jak się uczyć, co związane jest z rozwijaniem samokontroli i samodzielnego uczenia się.

Znajomość nawet podstaw programowania, otwiera nowe pole do ekspresji twórczej. Z tej przyczyny, odpowiednio stosowane, programowanie daje wymierne efekty w rozwijaniu kreatywności u dzieci. Podobnie do pędzla i płótna, które pozwalają na wyrażenie myśli i uczuć w formie obrazu, programowanie pozwala na podobną ekspresję i twórczość przy tworzeniu całej gamy dzieł – animacji, gier, obrazów interaktywnych czy prezentacji. [8] Rozwój kreatywności jest tym bardziej prawdopodobny im język programowania jest łatwiejszy do opanowania i im szersze daje możliwości. Doskonałym przykładem takiego języka jest Scratch, którego struktura inspirowana była klockami LEGO (twórcy Scratcha współpracowali wcześniej z LEGO przy projektowaniu zestawu LEGO Mindstorms).

WIĘCEJ NA STRONIE: https://www.robocamp.pl/pl/dlaczego-warto-uczyc-dzieci-programowania/

 

 

Koniecznie przeczytaj

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze