Wyobraźcie sobie, że za kilka lat w kinach zobaczymy film o pierwszym czarnoskórym władcy Polski, Mieszku I. Brzmi jak scenariusz napisany przez kogoś, kto z historii pamięta tylko, że była i tyle. A wszystko to za sprawą Akademii Filmowej, która postanowiła, że dość już tego nudnego skupiania się na umiejętnościach aktorskich czy reżyserskich. Teraz liczą się nowe standardy, których zrozumienie wymaga chyba doktoratu z politpoprawności!
Tsunami poprawności
Te nowe standardy to jak tsunami, które zmiata wszystko na swojej drodze, w tym zdrowy rozsądek. Niebawem każdy film o Polsce będzie musiał pokazać, jak bardzo jest „poprawny”. Szukacie czarnoskórego Boryny? No cóż, trochę ciężko go znaleźć w polskiej wsi z epoki, ale kto powiedział, że historia musi być autentyczna? Wystarczy przemalować trochę faktów, dodać trochę LGBT, i już jesteśmy na dobrej drodze do otrzymania Oscara!
Gdzie ta fachowość?
A co z fachowością, pytasz? Ach, to już przeżytek. Najważniejsze, żeby film był jak tęcza – kolorowy i różnorodny. A najlepiej, żeby jeszcze nie był zrobiony przez same białe osoby, bo to już w ogóle faux pas. No bo jak to tak, robić film, nie zważając na kolor skóry czy orientację seksualną? W kinie liczy się przecież wszystko, tylko nie talent.
Kargul i Pawlak w Hollywood
Może warto zastosować stary dobry fortel Kargula i Pawlaka, którzy potrafili ze świni zrobić dzika. Tylko po co marnować pieniądze na pastę do butów, kiedy można po prostu zrezygnować z oglądania tego całego cyrku, który odkleił się od rzeczywistości? W końcu białemu, heteroseksualnemu mężczyźnie w dzisiejszych czasach ciężko zaistnieć w świecie filmu, przynajmniej według nowych standardów Akademii.
Teraz rzecz najważniejsza – uzasadnienie!
„Zmiany mają na celu poszerzenie dotychczasowych zasad, aby odzwierciedlić różnorodną globalną populację zarówno w procesie tworzenia filmów, jak i wśród widzów, do których te filmy docierają. Akademia jest zaangażowana do tego, by pełnić ważną rolę w urzeczywistnianiu tej rzeczywistości. Wierzymy, że zaproponowane przez nas zmiany będą katalizatorem długotrwałej i ważnej zmiany w naszym przemyśle”.
Nie wątpię!
Chcielibyście poznać te standardy?
Standard A: Reprezentacja na ekranie
Standard A dotyczy przedstawienia na ekranie różnorodnych tematów i motywów narracyjnych. Aby spełnić ten standard, film musi zrealizować przynajmniej jedno z trzech poniższych kryteriów:
Kryterium A1: W głównych rolach lub dużych rolach drugoplanowych musi występować przynajmniej jeden aktor należący do mniejszości etnicznych, takich jak Azjaci, Latynosi, Czarnoskórzy lub Indianie.
Kryterium A2: Co najmniej 30% aktorów w rolach drugoplanowych i mniejszych musi należeć do grup takich jak kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBT, oraz osoby z niepełnosprawnością fizyczną.
Kryterium A3: Film musi zawierać przynajmniej jeden wątek fabularny związany z wyżej wymienionymi grupami mniejszościowymi.
Standard B: Różnorodność w ekipie filmowej
Standard B koncentruje się na różnorodności w ekipie filmowej i wymaga spełnienia jednego z trzech kryteriów:
Kryterium B1: Co najmniej dwa działy produkcji filmowej (np. casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria) muszą być reprezentowane przez kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBT i ludzi z niepełnosprawnością fizyczną. Dodatkowo, przynajmniej jeden z tych działów powinien być kierowany przez osoby z mniejszości rasowych lub etnicznych.
Kryterium B2: Co najmniej sześć osób z niższego szczebla ekipy powinno reprezentować mniejszości rasowe i etniczne.
Kryterium B3: Co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinno stanowić kobiety, osoby z mniejszości rasowych i etnicznych, osoby LGBT oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną.
Standard C: Dostęp do przemysłu i rozwój
Standard C określa wymagania dotyczące dostępu do przemysłu filmowego i szans na rozwój:
Kryterium C1: Duże studia filmowe i dystrybutorzy muszą zapewniać płatne staże i praktyki dla kobiet, osób z mniejszości rasowych i etnicznych, osób LGBT oraz osób z niepełnosprawnością fizyczną. Mniejsze studia i niezależni dystrybutorzy muszą oferować co najmniej dwie takie płatne pozycje.
Kryterium C2: Muszą być zapewnione możliwości szkoleniowe i rozwoju umiejętności dla wymienionych grup.
Standard D: Komunikacja z widownią
Standard D dotyczy komunikacji z widownią i wymaga, aby w zespołach marketingowych znajdowali się przedstawiciele grup mniejszościowych:
W działach marketingu muszą pracować kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBT oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną.
Osoby te muszą również zajmować stanowiska kierownicze w tych działach.
Będzie ciekawie, prawda?
To na koniec jeszcze lista tegorocznych nominacji do Oscara.
Oscary 2024: najlepszy film
„American Fiction”
„Anatomia upadku”
„Przesilenie zimowe”
„Czas krwawego księżyca”
„Maestro”
„Oppenheimer”
„Poprzednie życie”
„Biedne istoty”
„Strefa interesów”
„Barbie”
Oscary 2024: reżyseria
„Anatomia upadku”, Justine Triet
„Czas krwawego księżyca”, Martin Scorsese
„Oppenheimer”, Christopher Nolan
„Biedne istoty”, Yórgos Lánthimos
„Strefa interesów”, Jonathan Glazer
Oscary 2024: aktor
Bradley Cooper, „Maestro”
Colman Domingo, „Rustin”
Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
Cillian Murphy, „Oppenheimer”
Jeffrey Wright, „American Fiction”
Oscary 2024: aktorka
Anette Bening, „Nyad”
Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
Sandra Huller, „Anatomia upadku”
Carey Mulligan, „Maestro”
Emma Stone, „Biedne istoty”
Oscary 2024: aktor drugoplanowy
Sterling K. Brown, „American Fiction”
Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
Robert Downey Jr, „Oppenheimer”
Ryan Gosling, „Barbie”
Mark Ruffalo, „Biedne istoty”
Oscary 2024: aktorka drugoplanowa
Emily Blunt, „Oppenheimer”
Danielle Brooks, „Kolor purpury”
America Ferrera, „Barbie”
Jodie Foster, „Nyad”
Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”
Oscary 2024: scenariusz oryginalny
„Anatomia upadku”
„Przesilenie zimowe”
„Maestro”
„Obsesja”
„Poprzednie życie”
Oscary 2024: scenariusz adaptowany
„American Fiction”
„Barbie”
„Oppenheimer”
„Biedne istoty”
„Strefa interesów”
Oscary 2024: film animowany
„The Boy and the Heron”
„Między nami żywołami”
„Nimona”
„Robot Dreams”
„Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Oscary 2024: najlepszy film międzynarodowy
„Io Capitano” (Włochy)
„Perfect Days” (Japonia)
„Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
The Teachers’ Lounge” (Niemcy)
„Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Oscary 2024: krótkometrażowy film dokumentalny
„The ABCs of Book Banning”
„The Barber of Little Rock”
„Island In Between”
„The Last Repair Shop”
„Nai Nai & Wai Po”
Oscary 2024: film dokumentalny
„Bobi Wine: głos sprzeciwu”
„The Eternal Memory”
„Cztery córki”
„To Kill a Tiger”
„20 Days in Mariupol”
Oscary 2024: zdjęcia
Edward Lachman, „El Conde”
Podrigo Prieto, „Czas krwawego księżyca”
Matthew Libatique, „Maestro”
Hoyte Van Hoytema, „Oppenheimer”
Robbie Ryan, „Biedne istoty”
Oscary 2024: montaż
Laurent Senechal, „Anatomia upadku”
Kevin Tent, „Przesilenie zimowe”
Thelma Schoonmaker, „Czas krwawego księżyca”
Jennifer Lame, „Oppenheimer”
Yorgos Mavropsardis, „Biedne istoty”
Oscary 2024: scenografia
„Barbie”
„Czas krwawego księżyca”
„Napoleon”
„Oppenheimer”
„Biedne istoty”
Oscary 2024: kostiumy
„Barbie”
„Czas krwawego księżyca”
„Napoleon”
„Oppenheimer”
„Biedne istoty”
Oscary 2024: muzyka oryginalna
„American Fiction”
„Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”
„Czas krwawego księżyca”
„Oppenheimer”
„Biedne Istoty”
Oscary 2024: piosenka
„The Fire Inside”, z filmu „Flamin’ Hot”
„I’m Just Ken”, z filmu „Barbie”
„It Never Went Away”, z filmu „American Symphony”
„Wahzhazhe”, z filmu „Czas krwawego księżyca”
„What Was I Made For?”, z filmu „Barbie”
Oscary 2024: efekty specjalne
„Twórca”
„Godzilla Minus One”
„Strażnicy Galaktyki vol. 3”
„Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One”
„Napoleon”
Oscary 2024: charakteryzacja
„Golda”
„Maestro”
„Oppenheimer”
„Biedne istoty”
„Śnieżne bractwo”
Oscary 2024: dźwięk
„Twórca”
„Maestro”
„Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One”
„Oppenheimer”
„Strefa interesów”
Oscary 2024: film krótkometrażowy
„The After”
„Invincible”
„Knight of Fortune”
„Red, White and Blue”
„Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Oscary 2024: krótkometrażowy film animowany
„Letter To a Pig”
„Ninty-Five Sensen”
„Our Uniform”
„Pachyderme”
„War is Over”